Unge_gaderne_stemning_solglimt.jpg

Bakken går ind i kampen mod ensomhed

– støtter 3 organisationer og samler partner-netværk

Bakken lukker igen julesæsonen før tid

Bakken har altid hjulpet og støttet masser af projekter, der hjælper forskellige samfundsgrupper, det kommer vi stadig til at gøre. Dog indtræder Bakken nu med en mærkbar indsats i kampen mod ensomhed med et nyt initiativ.

Bakken har nu med udvalgte organisationer, partnere og en nyetableret Ensomhedspulje fra Bakken, etableret et større initiativ i kampen mod ensomhed. I samarbejdet indgår Børns Vilkår, Smukfonden og Ventilen. Samtidig er nogle af Bakkens store partnere koblet på, hvilket samlet giver opstarten et ordentligt boost.

Ole Andersen, adm. direktør for Bakken:

”Det har ligget os meget på hjertet at netop dette projekt, var det der skulle forankres som en strategi og med organisationer og partnere, der virkelig tager fat om problemet. Det er også et naturligt valg, for Bakken er alt andet end ensomhed. Nogle af vores kodeord er fællesskab, frihed og socialt sammenhold. Ensomhed er et kæmpe problem i vores samfund, og specielt børn og unge har på den konto ondt i sjælen. Bakken som helhed vil kæmpe for at hjælpe, udbrede kendskab og levere positive oplevelser for de unge. Husk at Bakken ikke bare er én enhed, det er et fællesskab på over 70 forretninger – så vi er stolte af, at alle er med”.

Der har været en forankring af projektet hele efteråret, hvor den samlede kraft på dette projekt virkelig kan gøre en forskel med organisationer som Smukfonden, Børns Vilkår og Ventilen. Netop tidspunktet for offentliggørelsen har den rette timing, men også en alvorlig baggrund.

Rillo Snerup Rud, Ventilen:

”Vi er enormt glade for Bakkens initiativ – og for at vi får lov til at være med. Ungdomsensomhed er et kæmpe problem – og når en aktør som Bakken vælger at sætte fokus på det og gøre en indsats for at komme det til livs, betyder det rigtig meget. Mange unge føler sig ensomme hele året, det gjorde de også før corona-restriktionerne ramte. Men særligt denne årstid kan slå hårdt. Når alle andre render til J-dag, julefrokoster og nytårsfester, er det særligt svært at være den, der ikke bliver inviteret – eller som ikke tør komme, fordi man ikke føler sig som en del af fællesskabet. Med Bakken og de andre samarbejdspartneres hjælp kan vi forhåbentlig sikre at færre unge sidder med den følelse næste år.”

Bakkens Ensomhedspulje og partnere

Nogle af Bakkens store partnere som Tuborg, Royal og Hummel er også med i projektet på de forskellige aktiviteter og tiltag der løbende vil dukke op på Bakken i løbet af 2022, og der forventes at flere partnere hopper på projektet:

Ulrik Nissen, Kommerciel Chef på Bakken:

”I opbygningsfasen har vi allerede fra store virksomheder oplevet en markant interesse og det er vi glade for. Men det viser også alvoren i at gøre noget ved dette problem. For at sikre der konkret også går midler til organisationerne, samtidig med der laves events og aktiviteter på Bakken, har vi etableret Bakkens Ensomhedspulje, der sikrer midler til diverse projekter fra Bakkens grundlæggende omsætning. Som en af de største forlystelsesparker i Danmark, har vi også en stor platform og talerør overfor vores gæster, som kan oplyses og informeres.”

Der er meget mere om projektet her og på Bakkens øvrige platforme. Se også Bakkens indgangsfilm om projektet her.

21. december 2021

Kampen mod ensomhed, event, tiltag

Kommerciel Chef, Ulrik Nissen