Parade

Julemænd, julekoner, nissebørn og Pjerrot i parade på Bakken.

Bakken danner i disse dage ramme om den 61. julemandskongres, samtidig med at Danmark befinder sig midt i en hedebølge. Det kunne imidlertid ikke holde kongressenes 130 julemænd fra at trække i fuldt kostume og indtage den gamle rutsjebane, hjælpe til i de mange forlystelser og gå parade gennem Bakken i selskab med Pjerrot og hornorkester. Heldigvis havde de gode julefolk først på dagen haft mulighed for at nyde deres årlige svalende saltvandsfodbad på Bellevue.

Det er varmt, og det er det også for de mange julemænd, der i anledning af deres årlige verdenskongres til og med torsdag i denne uge fylder Bakkens gader, stræder og forlystelser med glæde og julestemning.

"Man sveder med anstand og drikker rigeligt med vand! Og så glæder man sig lidt ekstra over, at badeturen på Bellevue er en fast del af kongressens program. Den tradition forholdt det sig lidt anderledes med under den mere nordiske sommer sidste år, hvor det krævede lidt mere overvindelse at forcere bølgerne" siger Mikael Kristensen, der har været julemand i 15 år og også er Dansk Julemandslaugs oldermand.

Drømmen om swimmingpool og lækkert nisseskæg af oksehår

Kongressens dedikerede rød-hvide deltagere har for de flestes vedkommende civilt job ved siden af julemandsgerningen, og det har muligvis vist sig at være en fordel for en af oldermandens kollegaer på årets kongres. Han er nemlig svimmingpool-montør.

"Man kunne da godt drømme om at montere sig selv med en swimmingpool, når man står her og sveder i sit skæg og sit uldne tøj, men jeg elsker at være julemand og også i juli," siger Niels Preus, der går under navnet Alle Tiders Julemand. Og netop for denne alle tiders julemand fungerer årets "Jul-I-Juli" også som en helt særlig optakt. Niels Preus har nemlig fået til opgave at være Bakkens julemand, når forlystelsesparken for første gang i sin 435 år lange historie åbner for gæster i den ægte og klassiske juletid i weekenderne fra 23. november til og med den 22. december.

"Det bliver helt fantastisk, og jeg garanterer masser af traditionel og ægte decemberjuleglæde i både børne- og voksenhøjde," siger Alle Tiders Julemand og tager sig til skægget, der er lavet af oksehår. En særlig og god skægtype, der kom på markedet for nogle år siden, og som er nemmere at style og har højnet kvaliteten betragteligt inden for julemandsskæg.

Julemændenes Verdenskongres er en årligt tilbagevendende begivenhed, der arrangeres af og afholdes på Bakken. Kongressen så dagens lys i 1957 og går også under navnet "Jul-I-Juli". I år kan man til og med torsdag den 26. juli opleve Dansk Julemandslaugs oldermand, Alle Tiders Julemand og deres godt 120 kollegaer på Bakken, hvor de dagligt går parade, laver juleshow, går luciaoptog mm.

24. juli 2018