Bakken Pjerrot Solnedgang Friluftsscenen

Bakken puster liv i gøglertraditioner, kunst og kamp

I weekenden den 13.-14. maj griber Dyrehavsbakken sin historie ved rødderne og inviterer til cirkusparader, gøgl og musik, når det 15 mand store swing-orkester Zirkus i selskab med dansepiger og akrobater indtager den gamle bøgeskov nord for København. Bag Zirkus står Nijas Ørnbak Fjeldmose, og han søger gennem gøglens udtryk at anspore til fællesskab, dialog og nærvær som modspil til et distanceret, selvcentreret og ensomhedspræget samfund.

I ryggen har Nijas Ørnbak Fjeldmose familien Eisner, der i tre generationer er opvokset på Bakken og kender gøglens DNA til fingerspidserne – kapelmester og trompetist Victor Dickers-Eisner, skuespiller Morten Eisner og kunstmaler Jeppe Eisner.

Zirkus - I et ekko af gøgl

I deres optræden og dialog med publikum skaber Zirkus intens underholdning i øjenhøjde med folk omkring sig. På Bakken kommer de til at lave parader og give jordnære koncerter ’på gulvet’ i et cirkustelt opført til lejligheden i stedet for at hæve sig over publikum på Bakkens Friluftsscene, som de pænt har takket nej til at benytte sig af. I stedet genopliver de den gamle fjællebodsunderholdning, bruger den gemte og glemte fortællekunst og bringer det hele i spil i de omgivelser, der historisk set har været kernen i dansk gøgl og cirkusunderholdning, nemlig Dyrehavsbakken. Det skyldes ikke en tilfældighed:

”Når man besøger Bakken, er der et særligt ekko af gøgl, som er helt unikt. Nok er gøglen som udtryksform og underholdning en stort set glemt og uddød kunstart, men på Bakken mærker man ekkoet, og det gør man især, når man som jeg kender Bakkens historie og nogle af de folk, der har levet den. Derfor er det oplagt og fantastisk, at vi nu bringer vores historier, musik og underholdning til Dyrehavsbakken,” fortæller musiker og komponist Nijas Ørnbak Fjeldmose. Han er idémageren bag Zirkus og har skabt 21 ny-kompositioner til formålet, som hans far, musikeren og pianisten Lars Fjeldmose, har arrangeret.

Magi, nærvær og fællesskab

Idéen til Zirkus kom til Nijas som løsningen på en skævvreden verden, der er ved at gå i stykker:

”De fleste, der udtrykker sig gennem kunsten, vil gerne ændre på verden, og det kan man fx godt synge om. Men det hjælper ikke blot at synge, sangen kan ikke stå alene. Kernen i Zirkuser derfor historien om en tryllekunstner, der gennem sit magiske nærvær og ved at tryllebinde publikum og alverdens ledere gennem sine fortællinger formår at redde verden ved at få folk til at indse, at vi skal tage os sammen. Vi skal samarbejde, vi skal have noget på hjerte, og vi skal finde lysten til at ville hinanden noget; vi skal dyrke lysten til fællesskabet. Når man har den agenda med sin kunst, er gøglen genial at trække på, fordi det er en ekstremt rå og direkte udtryksform, der om noget kræver tilstedeværelse i nuet”, fortæller han.

Nyfortolkning af gamle traditioner

Zirkus-musikerne arbejder i deres performance med en nyfortolkning af den traditionelle fjællebodsunderholdning og de gamle gøglertraditioner. Selv om orkestret til dagene på Bakken medbringer dansepiger, akrobater og børn i sømandskostumer og laver parader med masser af sjov og snak, så er den bærende udtryksform fortsat musisk.

”Vi er et moderne musikorkester, der trækker på tidligere tiders traditioner inden for swing og cirkus, men det kommer primært til udtryk i den måde, vi udfører og opfører vores koncerter på,” forklarer Nijas Ørnbak Fjeldmose.

Tre generationer med tilhørsforhold på Bakken

Kapelmester og trompetist i Zirkus er Victor Dickers-Eisner, og han var en af de første, der blev engageret til Nijas’ Zirkus-projekt, da det begyndte at tage fart for fire år siden. Lige præcis Victor har haft en særlig indflydelse på orkestret, fordi han har bragt Bakkens gøglertraditioner helt ind i orkestrets nerve:

”Jeg er opvokset på Bakken og er kommet derude hele mit liv og er tredje generation af Bakken-opfostrede børn i familien Eisner. Og selv om jeg med mine 33 år er for ung til personligt at have oplevet det gamle Bakken med Professor Tribini, artisterne, varietéerne og dansepavillonerne, så er jeg opflasket med historierne om det gennem min far, skuespiller Morten Eisner, og min onkel, kunstmaler Jeppe Eisner. De er også vokset op på Bakken og nåede at opleve nogle af de gamle gøglere og artister live”, fortæller Victor Dickers-Eisner.

For brødrene Morten og Jeppe Eisner har det haft en altafgørende indflydelse på deres liv, at deres far, Ib Eisner, på en barndomsgåtur med sine forældre på Bakken en søndag i 1930erne så Bakken-maleren Wilhelm Wils stå og male midt mellem de spadserende sommergæster. Ib Eisner besluttede sig på stedet for selv at blive Bakken-maler, og da han i de tidlige 1950ere fik sine sønner, røg de fra første færd med far på arbejde og nåede at oplevede Bakkens sidste originale gøgl på tæt hold. Det var i slutningen af 1950’erne og med legendariske Tribini som frontfigur, der opførte parader på Bakken. Brødrene nåede også at opleve Kramers Varieté og artister på Plænen i form af blandt andet motorcyklister, der kørte på line. For Morten Eisner resulterede barndommen på Bakken i en skuespiluddannelse og en lang række optrædener inden for teatret, cirkus, revy og varieté, mens Jeppe Eisner fulgte direkte i sine fars spor og blev Bakken-maler. Jeppe har blandt andet malet rækværket ved Rutschebanen, der viser det gamle Bakken med dansepavilloner og artisteri.

I opposition til det etablerede

Morten Eisner forklarer, at det er med livet som indsats, når man vælger et liv og levned som gøgler:

”Man bliver stegt på stedet, hvis ikke man fanger sit publikum, og det er noget andet end at få en kedelig anmeldelse i avisen dagen efter. Så man gør det med hjertet og med en umiddelbarhed, og man gør det her og nu, uanset hvordan man i øvrigt har det. Det er et håndværk, vi har lært, og som vi bruger, men det er ikke konformt. Det er råt i sin form og i sine vilkår, og helt tilbage fra de ældgamle dage har det handlet om overlevelse, for hvis ikke du var dygtig nok til at lokke folk til din fjællebod og fastholde dem, så fik du ingen penge af dem. Derfor er det et hårdt arbejdsliv, men det er også et frit arbejdsliv, og det har altid tiltalt mig”, fortæller Morten Eisner, der sammen med Zirkus på Bakken vil optræde i paraderne som Professor Tribini.

Jeppe Eisner samler tråden op fra sin bror med en henvisning til et banner, der hang ved den originale Professor Tribinis telt på Bakken:

”Ved Tribinis telt stod der Af gøglerblod i fjællebod er kunsten skabt og har sin rod. Med det mente Tribini den rå og uetablerede ikke-konforme kunst. Gøgl er pr. definition ikke-selvhøjtidelig, fordi man møder sit publikum i øjenhøjde, så det er en folkelig kunstform – ikke en elitær eller finkulturel kunstform. Netop derfor har man gennem tiden også set meget ned på gøgl, artisteri, cirkus og i virkeligheden også revy, for det var sådan noget folkeligt noget, der fx foregik ude på Bakken, og som arbejderne kunne tage til efter deres årlige skovtur. Kunst og finkultur var det ikke” fortæller Jeppe Eisner.

Ordene fra Eisner-brødrene vækker genklang hos Nijas, der fortæller, at det er vigtige perspektiver, som de har taget med sig i Zirkus:

”Publikum er aldrig er det samme. Hos os er to forestillinger derfor heller aldrig det samme, for vi er nødt til at tilpasse vores underholdning til publikum her og nu. Verfremdung er derfor ikke helt fremmed for os i Zirkus, og når vi er i opposition til det etablerede, så er det, fordi vi netop ikke laver noget, der er formfuldendt, og som det så er op til folk at forholde sig til. For os er det omvendt – vi laver noget til dig her og nu, og det er eddermame vores ansvar at underholde dig og få dig til at grine af det. Derfor giver vi den alt, hvad vi kan for at lykkes med at skabe et magisk fællesskab med dig og dine i de øjeblikke, vi deler.”

Hvem

Nijas Ørnbak Fjeldmose, 33 år, cirkusdirektør, musiker og komponist i Zirkus, uddannet tømrer

Victor Dickers-Eisner, 33 år, trompetist og kapelmester i Zirkus, uddannet musik- og bevægelsespædagog

Morten Eisner, 62 år, lejlighedsvis Professor Tribini på Bakken og i Zirkus. Uddannet skuespiller ved Aarhus Teater og har været ansat ved en lang række danske teatre, bl.a. Betty Nansen og Det Kgl. Teater. Har turneret som klovn med Cirkus Arena, været Pjerrot i Tivoli, inde i Bamse og meget andet

Jeppe Eisner, 65 år, autodidakt kunstmaler og Bakken-maler, scenograf, kongelig hofmaler og indehaver af Atelier Eisner. Har på Bakken blandt andet malet rækværket rundt om Rutschebanen

Hvad

Et 15 mand stort swing-orkester inkl. seks blæsere, der spiller originale swing-numre komponeret af Nijas Ørnbak Fjeldmose og arrangeret af Lars Fjeldmose. Zirkus har også dansepiger og akrobater, orkestret improviserer og dyrker historiefortællingen som kunstform og er inspireret af tidligere tiders gøgleri og fjællebodsunderholdning. Zirkus skal til sommer spille på Northside Festival i Aarhus og har tidligere optrådt på blandt andet:

Riddersalen
Det Kongelige Teater Operaen
Østre Gasværk Teater
Roskilde Festival Årsfest
Odense Filmfestival

Hvornår

Lørdag den 13. maj og søndag den 14. maj:

Kl. 13:00: Show/Parade
Kl. 13:30: Workshops, gøgl og publikumsaktiviteter
Kl. 15:00: Show/Parade
Kl. 16:00: Koncert i cirkusteltet

Det er gratis, og der er som altid gratis entré på Bakken.

Hvor og hvorfor

Dyrehavsbakken er verdens ældste forlystelsespark og blev grundlagt for mere end 400 år siden med opdagelsen af Kirsten Piils hellige kilde, som folk og fæ og overtroiske typer tørstigt begyndte at valfarte til hver sommer. I kølvandet på de lystige sommergæster fulgte gøglerne, fjælleboderne og dansepavillonerne.

En af karaktererne fra de gamle gøglerdage hed Antonio Cetti og var en italiensk teaterentreprenør og metrologisk instrumentmager. Han kom til Danmark i 1797 og slog sig ned på Dyrehavsbakken, hvor han fremviste optiske rariteter. Sammen med Pasquale Casorti og James Price opførte han desuden en række pantomimiske forestillinger på Hofteatret i København, hvilket blev startskuddet til pantomimeteatrets indtog i Danmark.

I dag er der ikke megen traditionel gøgl tilbage på Bakken, men gøglerånden lever fortsat derude. Det gør den gennem Pjerrot, der som figur har haft et flere hundrede år langt tilhørsforhold til Dyrehavsbakken, gennem Mester Jakel-teateret, men også gennem teltholdertraditionen, der er helt unik for Bakken, og med Cirkusrevyen, der hvert år stiller op med underholdning, om end det i dag foregår under meget organiserede forhold og med online-billetbestilling.

Udsendelsesdato

5. maj 2017

Send mail

Bakken Stemning Underholdning Koncert Gaester

Bakkens eventkalender

Sæson er spækket med forrygende underholdning for store og små. Gratis koncerter, trylleri og magi, TirsdagsPigtråd, CoverTirsdag, Hundeskue, Gymnastikopvisning, FerieFest med Ramasjang, X Factor, MGP, Sankt Hans og meget, meget mere.

Se eventkalender
Bakken Dyrehaven Kapervogn Unge Stemning Hestevongstur

Velkommen til Bakken!

I Dyrehaven, midt i den grønne bøgeskov, ligger Bakken, verdens ældste forlystelsespark. Siden Kirsten Piil opdagede den helbredende kilde for mere end 400 år siden, har Bakken tiltrukket millioner af sommerglade gæster fra nær og fjern.
I dag er Bakken den anden mest besøgte attraktion i Danmark med flere end 32 forlystelser, spil, revy og et væld af spisesteder, der stadig drives af dedikerede teltholdere samt deres familier. Besøgende betaler ikke for entré, ej heller for de mange gratis udendørs koncerter, for Pjerrots klassiske forestillinger eller for den gadegøgl, der altsammen er med at til skabe en stemning af folkelighed, tradition og fornyelse på Dyrehavsbakken.