(2) Cliffters 1.JPG

Klar-parat-pigtråd på Bakken

Kom endnu engang på Bakken op oplev Tirsdagspigtråd

For ottende år i træk blænder Bakken samtlige tirsdage i august op for alle tiders pigtrådsmusik fra kendte og elskede orkestre som blandt andet The Cliffters, Rocking Ghosts og The Lollipops. Hver tirsdag spilles der to koncerter fra kl. 18.30, og der er fri adgang for publikum. Arrangementet slutter kl. 20.

August står i pigtrådens tegn på Bakken, hvor otte orkestre fire tirsdage i træk spiller op til dans. Jørgen de Mylius er konferencier i selskab med Holger Hagelberg, der sammen med Bakken arrangerer koncerterne og fører an, når publikum trækkes tilbage til 50’ernes og 60’ernes glade pigtrådsdage.

Tirsdag den 6. august kl. 18.30 på Friluftsscenen: Spacemakers // The Clifters

Spacemakers blev dannet i foråret 1963 af Jørn Mader og Jørn Bonnesen. Spacemakers blev Fynsmestre i Pigtrådsmusik i 1965 og senere nr. 3 ved danmarksmesterskabet. Samme år spillede Spacemakers blandt andet koncert sammen med Rolling Stones i Fyens Forum. Orkestret blev opløst i 1966, men gendannet i 1999 og har været aktive lige siden.

Det var Cliff Richard og The Drifters (Shadows), der inspirerede og navngav Danmarks første guitarorkester, da The Cliffters blev dannet 1960. Orkestret er i dag kendt for ofte at optræde med hvide guitarer, lilla habitter og laksko.

Tirsdag den 13. august kl. 18.30 på Friluftsscenen - Place Pigalle-aften: Sir Henry and His Butlers // Dandy Swingers

Sir Henry and His Butlers var i sin tid husorkester i Place Pigalle på Dyrehavsbakken. Orkestret indviede desuden Hit House i september 1964, og siden gik det slag i slag med hits som ”Let’s Go”, "Annie Got A Date" og Hejdi Hi Hoe". Tommy Seebach var fra 1964 til 1976 en af orkestrets tro tjenere.

Dandy Swingers blev dannet i sommeren 1963 til en optræden på restaurant Lille Peter på Dyrehavsbakken og har været husorkester i Place Pigalle. Gruppen spiller stadig med originalbesætningen som for mere end 50 år siden. I en periode var Annisette med som forsanger, inden gruppen Savage Rose blev dannet.

Tirsdag den 20. august kl. 18.30 på Friluftsscenen: Michelle Birkballe // The Works

Michelle Birkballe er kendt som den jyske, hæse sangerinde, der både kan synge følsomme ballader og give den som rå, hæsblæsende rocksangerinde. Hun har gennem tiden spillet opvarmning for Status Quo, Walter Trout og Bon Jovi.

The Works blev dannet, da filminstruktøren Nils Malmros skulle bruge et autentisk og velspillende Rock'N'Roll orkester til filmen "Kærestesorger", der foregår i 1960’erne. Det blev så stor en succes, at bandet blev enige om at blive ved med at holde fast i pigtrådsmusikken.

Tirsdag den 27. august kl. 18.30 på Friluftsscenen: Dreamers // The Rocking Ghosts

Dreamers har eksisteret i mere end 25 år og har rødder i den glade 60'er musik. De har optrådt i det meste af Danmark, har spillet på Langelands Festivalen og er et tilbagevendende indslag på klubben Route 66 i Farum.

The Rocking Ghosts blev dannet i sommeren 1962. Titlen Københavnsmestre i Pigtråd i 1964 gjorde dem landskendte. I 1965 fik gruppen sit store gennembrud med "Belinda", der også blev udgivet i Tyskland, USA og Japan. Spøgelserne er gennem tiden blevet kaldt pigtrådsambassadører.

25. juli 2019