Grønlands nationaldag bliver fejret d. 21. juni på Bakken
Grønlands Nationaldag 21. juni bliver fejret på Bakken

I anledning af Grønlands nationaldag den 21. juni inviterer Bakken for første gang nogensinde til stort kaffemik for alle gæster samt underholdning og udstillinger med masser af indslag fra den grønlandske kunst og kultur. Arrangementet starter kl. 15, det hele er gratis for gæster, og arrangementet vil være med optræden fra blandt andre Rosa Kildahl fra Den store bagedyst samt Nukâka Coster-Waldau i selskab med musik- og performancegruppen Suluit.

Det er projektleder Helene Steensby, der i 2018 stod i spidsen for Bakkens julemarked, da verdens ældste forlystelsespark for første gang holdt åbent i juleperioden, der står bag idéen om at fejre Grønlands nationaldag på Bakken:

"Jeg er selv halvt grønlandsk og ved, at nationaldagen betyder meget for grønlænderne, inklusive dem der bor i Danmark. Derfor tænkte jeg, det kunne være oplagt, at Bakken som forlystelsespark danner ramme om en fejring og markering af dagen. Og så er det jo en sjov krølle på halen, at julemanden ifølge solide rygter kommer fra Grønland, nu hvor Bakken siden 1957 hvert år har afholdt julemændenes verdenskongres i juli måned, og at Bakken fra og med sidste år også har åbent i julen i december og med besøg fra julemanden," siger projektleder Helene Steensby.

Ny tradition i verdens ældste forlystelsespark

Fra Bakkens side glæder man sig over en spirende ny tradition, ligesom man glæder sig til at fejre dagen:

"Bakken er for alle og skal favne alle. Derfor er vi meget glade for at invitere til en markering af Grønlands nationaldag med masser af kulturelle indslag, hvor man også kan se fotoudstillinger fra den grønlandske storslåede natur og smage grønlandske specialiteter," siger Bakkens direktør Nils-Erik Winther. Han spår allerede nu, at markeringen af Grønlands nationaldag den 21. juni vil blive en årligt tilbagevendende begivenhed og dermed en ny tradition i verdens ældste forlystelsespark.

Program for nationaldagen på Bakken 21. juni

• Kl. 15.00: Det grønlandske kor Avaat optræder på Friluftsscenen
  • Kl. 15.15: Åbningstale fra Rosa Kildahl. Rosa er tidligere deltager i Den store bagedyst og erfarede først for nylig og i en moden alder, at hun via sin grønlandske far er af grønlandsk afstamning
  • Kl. 15.30: Stort kaffemik ved Friluftsscenen for alle gæster. Kaffemik er et traditionelt 'åbent kom hinanden ved-kaffebord', hvor man drikker kaffe, spiser kage og sludrer med hinanden
  • Kl. 17.00: Koncert på Friluftsscenen med orkestret Suluit, der består af grønlandske sangere/skuespillere, herunder Nukâka Coster-Waldau, der oprindeligt kommer fra Grønland, men er bosat i Danmark i dag
  • Kl. 15.00-21.00: Boder ved Friluftsscenen med grønlandsk kunst og kultur, herunder krydderier, tøj, smykker, sælskindsstøvler m.m. samt fotoudstillinger af den grønlandske natur

Fakta om Grønlands nationaldag

Nationaldagen falder hvert år den 21. juni
Nationaldagen blev indført i 1983 af det tidligere hjemmestyre
I 2009 fik Grønland indført selvstyre på nationaldagen den 21. juni
I Grønland fejres nationaldagen med kaffemik, sang og kulturelle indslag

Detaljer om de grønlandske boder på Bakken 21. juni

Isaksen Design, anerkendt grønlandsk tøj designer
Kvann kompagniet, grønlandske urter og delikatesser
Akikik, smykker
KKL Greenland, smykker
Ethno, sælskindsstøvler og sko
Inuacare, grønlandsk produceret hudpleje
Kristine Berthelsen, husflid, moskusstrik m.m.
Lissi og Ini, sælskindshjerter og andet deko, husflid
Rotary, bod med nyproduceret bog til børn og børnefamilier i Grønland

13. juni 2019

Event, Kultur, Underholdning